Espoo: 21.4.2005
Julkaisuvapaa heti

Lehdistötiedote: Suomalainen kirjauutuus käsittelee Open Sourcea, on Open Sourcea

Avoin Elämä: Näin toimii Open Source
Henrik Ingo, 2005
ISBN: 952-91-8233-3

Henrik Ingo tuo esikoisteoksessaan Linux-ideologiaa tietotekniikan maailmasta tavallisen kansalaisen luo. Linux ja Open Source ovat IT-alan uusin kuuma juttu, mutta mitä annettavaa Open Sourcella on niille, joille tietokone ja sen käyttöjärjestelmä ei ole elämän ja kuoleman asia? "Avoin Elämä: näin toimii Open Source" käy läpi Open Source -maailman henkilöitä, yrityksiä, toimintatapoja ja arvomaailmaa. Yli 60 tosielämän tarinaa valottaa meille, mikä tässä uudessa tavassa tehdä tietokoneohjelmia on niin ihmeellistä ja mullistavaa.

Kirjan kantavana teemana on avartaa perinteistä ajattelua ja soveltaa Open Sourcea muuhun kuin ohjelmointiin ja tietokoneisiin. Tähän paneudutaan erityisesti kirjan viimeisessä luvussa, missä Linuxin ideologiaa ja toimintatapoja sovelletaan kirjallisuuteen, musiikkiin, elokuviin ja lopulta jopa vaateteollisuuteen ja ravintoloihin.

Esimerkkiä näyttäen kirja on myös itse Open Sourcea. Kirjan teksti on luettavissa ja kopioitavissa www-sivulta. Kannen grafiikka on koottu verkosta löytyneistä Creative Commons -lisenssillä julkaistuista kuvista. Linus Torvaldsin kirjoittama epilogi on kirjailijan suomentama ja julkaistu alun perin osana GPL-lisensoitua Linux-kerneliä. Suomessa tällainen Open Source -tyyppinen kirjallisuus on vielä harvinaista, mutta maailmalla useat isot kustantamot julkaisevat kirjoja Open Source -mallilla.

Kirjaa ja kirjailijaa voi nähdä Suomen Linux Käyttäjät ry:n ständillä HP:n järjestämässä Linux Forumissa 3.5.

Kirjaa voi tilata www-sivulta tai ISBN-numeron avulla myös kirjakaupoista.

Jokaisesta myydystä kirjasta lahjoitetaan 1 euro Effi ry:lle.

Kirjailijasta

Henrik Ingo syntyi Pietarsaaressa ja asuu nykyään vaimonsa kanssa kerrostaloasunnossa Espoossa, kaksioon kuuluu oma sauna. Hän on työskennellyt Internet- ja Open Source -ohjelmointitekniikoiden kouluttajana, tutkinut verkko-opiskelua Teknillisessä Korkeakoulussa ja on nykyään ohjelmoijana Sesca Technologies:ssa. Henrik on käyttänyt Internetiä ja seurannut sen kehitystä vuodesta 1995 ja Linuxia vuodesta 1996.

Kyseessä on kirjoittajan esikoisteos.

Kirjan kotisivu

Takakansiteksti

Kirjaa voi lukea verkossa

Mikä on Creative Commons?

Lehdistötiedotteet ja valokuvat

Linux Forum 3.5.

Lisätietoja antaa

Henrik Ingo
henrik.ingo@avoinelama.fi

www.avoinelama.fi

Jos harkitset kirja-arvostelun kirjoittamista johonkin lehteen, ota yhteyttä saadaksesi lehdistön vapaakappaleen. (Kirjaa saa toki lukea suoraan netistäkin, jos haluaa.)

Tämän tiedotteen osoite: http://www.avoinelama.fi/press/tiedote_2005-04-21_julkaisu.html